Sunday, March 1, 2009

Fat, Chubby, Gemuk.


Di atas adalah gambar semasa slot 'Nasi Lemak Kopi O' di TV9 pada Ahad lepas. Sudah seminggu cerita ini. Pulang dari kerja jam 7pagi, terus mengadap TV, sambil makan nasi lemak juga. :)

Isu yang diperkatakan, pasal Diet, pasal Gemuk, how to handle your feelings, self-esteem. Dan banyak lagi yang berkaitan dengan mereka yang berbadan gempal termasuk pengalaman² mereka.

Tetamu jemputan, Shanie dan Dina. Mereka nampak bersahaja dengan dialog² jawapan apabila ada orang mengeluarkan kata² kurang menarik terhadap mereka. Mereka juga mengaku mereka selesa dengan badan mereka. Dan beberapa lagi begitu dan begini yang tidak berapa penting.

Shanie cakap,
"Aku gemok, beras rumah kau habis ker?"

Dina pulak,
"Kalau jadi kurus, atau cantik. Dina tak jadi diri Dina. Dina jadi tak baik."

Terus terang Cahaya katakan, ayat² itu lebih kepada ayat sedapkan hati sahaja. Bukan penyelesaian masalah. Harus berdiri di bumi yang nyata. Yang pasti, Cahaya tidak selesa berbadan begini. Dan dalam masa yang sama, masih tiada orang disekeliling yang mengata. Ramai kawan. Ramai saudara. Alhamdulillah. Mungkin mereka di bidang seni, mungkin lain cara mereka pandang begitu dan begini.

Bagi Cahaya, kalau ada suara² sumbang menyahut, lebih senang pekakkan telinga sahaja.

I'm over it. Maybe not before, tapi sekarang ini. I'm okay!

p/s: Lucky my night shift ended today, say hello to 5am. :) Goodbye perverts!

26 comments:

Unknown said...

kalau CAHAYA dengan fizikal sebegitu, sy pula sebaliknya. Ingin benar agar badan ini nampak berisi. Tidak kurus pada pandangan mata orang lain. Namun, sudah nasib diri, apabila ditanya doktor, meminta nasihat, katanya, metabolisme badan kamu memang sebegitu. Weight gain sekalipun kamu guna, ia turut tidak mendatangkan kesan. Apa yang paling, JAGA KESIHATAN, SENAMAN selalu. JAGA PEMAKANAN. Elakkan yang manis-manis. Sebab, doktor turut mengetahui bahawa sy ada history family yang mempunyai diabetes.

lavidalabelle said...

tubuh badan ni pada seseorang yg paling penting adalah selesa dan sihat. tak semestinya embam tu tak cantik. dan tak semestinya kurus tu cantik.

i knw its cliche' but 'beautiful is in the eyes of the beholder'.

definisi cantik tu kdg2 tak masuk akal.

cik penguin said...

sgt agree with i.am.belle

for example, I'm unbelievably underweight. And all my friends will not stop pointing it out. heh. But the doctor says I'm healthy and have nothing to worry about. =]

bluecrystaldude said...

Betul betul betul.. I agree with both cik siti penguin and i.am.bella. When I was a kid, I am an underweight boy. I mean really really underweight. My BMI is far from the ideal level. My health consultant blamed my high metabolism for this condition..

But time has passes, and I am not comfortably at a much better weight. I am not really taking care of what I am eating, exercise regularly and being a health conscious. My weight is still lower than it should be, but I am not that skinny anymore ;)

Well, truth is, I don't care what others think about me. I consider my own perspective rather than others. Healthy life style is indeed important :):)

a L i y a said...

saya pun berbadan sedikit berisi,saya pun kurang selesa,sebenarnya memang ayat begitu untuk sedapkan hati dan ambil remeh,mmg diet ni susah,byk yg kena control n kita korbankan,kena banyak buat senaman...tapi kita perempuan kena jaga,lagi satu semua tu adlh untuk kesihatannnn.... go girllll...
insyaallah,apapun,diet dengan cara yangn betul,baru berkesan dan tidak memudaratkan kesihatan

Faisal Admar said...

Ah. Weight is just figure and size doesn't matter.

I rather hang out with big size people than idiots.

So, be grateful.

Sheeta dari Laputa said...

Saya pon gemok gak.. Lebih teruk saya tinggi, so, sangat stress dgn body sendiri... Know what? Ini cara saya naikkan esteem saya:

"Walaupon saya gemuk, at least saya cantik, banyak je orang yang kurus tapi tak cantik.."

Dengarnya mungkin kejam. Tapi setiap orang akan kejam dalam menyelesakan diri sendiri, kan? Anyway, saya tak cantik pon, tapi ada je ramai yang lebih tak cantik walaupun kurus.. Ahahaha... matilah statement. :p

Realiti la, I will never admit I happy dengan berbadan gemuk. But, no deny, I happy dengan life I.. until I teringat yang I still budak gemuk, terus spoil mood. Tipulah kalau orang keliling cuba mengatakan Gemuk itu cantik. Mana ada ratu cantik atas dunia ini dimiliki oleh wanita gemuk? Di Africa mungkin ya,ada satu-dua kaum yang mengaku gemuk itu cantik.

Well, satu je yang best dengan kegemukan diri sendiri. Tidakkan pernah rasa bersalah mao makan sehabis daya di segala bagai jenis restoran terkemuka atas dunia. Yey. Orang yang berdiet, bleh ke makan camni?Ahaha.. Lain la orang bermetabolisma tinggi, makan apa pon tak gemuk. Hoh.

Cheers ;p

Anonymous said...

urm.. gemuk tu tak cantik ke? kalau semua orang kurus, takde variasi kat dunia ni, mesti bosan kan. semua orang sama.
ni laa yang jadinya kalau media asyik paparkan semua org kurus je. perfect doesn't mean u have to be slim.
saya pernah jumpa org yang kurus, tapi kolestrol tinggi, darah tinggi.. macam2 laa sakit dia. oh oh.. sejak itu saya bersyukur walaupun saya gemuk, tapi alhamdulillah saya sihat.
dan ye, pekakkan je telinga kan cahaya. hoho.. dulik ape dengan orang kata kan! :D

CAHAYA said...

al-hussaini,

Alhamdulillah dengan badan begini, Cahaya masih punya kesihatan yang baik. :) Cahaya cuma perlu belajar bersyukur.

------------------------------------------------

i.am.belle,

definisi yang tidak masuk akal itulah yang menjadi pegangan orang2 di luar sana. mereka lantas mengatakan kurus itu cantik, dan gemuk itu hodoh. :)

CAHAYA said...

cik.siti.penguin,

Alhamdulillah. Sememangnya, Allah itu Maha Adil. :) Tapi Cahaya masih jealous pada mereka yang kurus.

------------------------------------------------
bluecrystaldude,

I don't care either about others think about me. Tetapi, kadang2 tidak boleh lari dari kenyataan yang sekali sekala kita berfikir tentang itu.

CAHAYA said...

aliya,

Perasaan gemuk yang perempuan kurus hadapi berlainan daripada apa yang orang gemuk sebenar. Concious wanita kurus yang sering mengatakan mereka gemuk, sangat tidak baik. Sangat down orang2 gemuk seperti kami rasa. Kalau kamu gemuk, kami ini dipanggil apa?

InsyaAllah, diet berkesan.

-------------------------------------------------

faisal.admar,

Haha. Adakah ini ayat penyedap hati juga?

I like men with brain too. Regardeless how they look. :)

CAHAYA said...

Marissa,

Haha. Another ayat penyedap hati. :) But, setiap orang ada cara masing2 kan?

Yes. Agreed. Like you, I'm happy with my life now. With people around me and all. Kadang2, terasa juga tidak best. Ini semasa shopping la, bila baju yang nak dibeli tiada saiz. Haha.

--------------------------------------------------

landaklaut,

Sememangnya kesihatan penting tidak kira apa jua bentuk badan kita. Yang penting, kita dijauhkan dari 1 penyakit. Penyakit hati. Ini pun pembunuh no1 manusia. :)

RieNa.YuMi said...

gemuk itu juga cantik ape..hahah...yumi gemuk dan ada yang suka begitu juga dgn yang tidak...tapi janji kita harus tau membawak diri...confident dgn diri sendiri...dan kalau difikir apa orang kata...kita tak kan kemana kan... :)

cahaya..jom join gym =)bukan tuk kurus semata...tapi lebih kepada utk lebih sehat dan segar...

CAHAYA said...

Betul! Sangat setuju dengan Yumie. Confident penting. Kita memang tidak boleh lari dari cakap2 orang sekeliling. Mereka tidak pernah puas.

Gym eh? Malu la. Cahaya pernah dgr org gelak2 kan orang gemuk di gym. And I dont want to be one of them yang digelakkan. Huhu.

p/s: secara sedar, Cahaya masih ter'effect' atas apa sahaja comment dr luar. Camne nak ignore?

Sheeta dari Laputa said...

Cahaya, saya juga malu pegi gym.. :p Sbb dengar org kata yang sama- org gemuk berGym selalu pengendang pandangan org.

Lantas saya beli sendiri.

Cahaya, Threadmill di Carefour hanya beharga RM250. Saya baru beli 2 hari lepas. Eheh.

Jum senaman!

Anonymous said...

cahaya..mungkin boleh cuba produk berasaskan herba :) InsyaAllah, mane tau serasi kan?

Skullsplitter said...

Fizikal bukan masalah sebenarnya. Keyakinan diri tu lebih penting. Tk semua memandang gemuk itu sesuatu yg teruk. Mungkin anda tidak selesa, tapi jika anda sendiri tidak selesa dgn diri sendiri, bagaimana yg lain nk selesa dgn anda?

Lebih mudah sebagai contoh, maafkan saya andai agak terkasar bahasa bila saya menyebut contoh ini. Seperti diblog anda ini, semua bloggers disini kenal siapa anda, bagaimana rupa anda, fizikal anda.. Tapi mereka masih tetap masuk kesini dan utarakan komen, menyokong anda. Hits pun tinggi blog ni rasa i. Kerana apa? Kerana penulisan anda yg baik. Tarikannya dari situ. Bukan dr fizikal anda.

Jadi, isu fizikal ini sebenarnya tidak begitu penting, apa yg wujud dlm diri anda itu lebih penting. Tk semua memandang hanya pada luaran, ada yang melihat menggunakan akal. =) just my 2cents.

skullsplitter

CAHAYA said...

Marissa,

RM250? Wah, murah betul. Tapi, pada zaman ekonomi yang sangat merudum ini, Cahaya juga kena tempiasnya. Jadi, perlu tangguhkan dulu pembelian itu dan ini. :)

Selamat bersenaman buat kamu!

--------------------------------------------------------

hpajb,

Cahaya dikategorikan pernah cuba semua jenis produk. Bukanlah semua yang ada di pasaran, tetapi boleh dikatakan pelbagai jenis. Tiada satu pun yang kena, naik lagi ada.

p/s: Teringat bila dapat refund setiap kali cuba produk baru. Best!

CAHAYA said...

Skully,

Betul. Keyakinan diri yang penting. Memang akui yang Cahaya tidak selesa dan yakin keupayaan diri sendiri. Dalam masa yang sama, cuba ubah persepsi itu dari semasa ke semasa. Kita tunggu sahaja hasilnya nanti. :)

Terkasar bahasa? Oh tidak. Ini satu proses juga. Menerima pandangan orang lain seadanya. Seperti kata kamu, orang luar yang menilai kan? Kamu pasti kenal Cahaya lebih dari Cahaya kenal diri sendiri. Berkenaan hits ke hots ke, maybe tiada kena mengena. Tetapi secara tidak langsung, tidak boleh lari dengan negativity diri sendiri.

Bagi yang menggunakan akal, teruskan. :) Yang tidak, kamu punya hak masing2.

Faisal Admar said...

Ayat penyedap hati? If you know me, I don't like a long way rather than short cut. So I usually cut the craps and straight to the point. Life is simple, why make it difficult don't you think so? ;)

Cantik tapi bodoh buat apa. Like westerner always call... DUMB BLONDE.

Anonymous said...

sy x selesa ngn badan cmni sbb dak2 lelaki kt opis suka memperbodohkan sy sbb sy gemuk!!

F**k

tp pepe pun org nak kata,jnji kta hppy kan..?? =)

CAHAYA said...

Faisal,

Cool, everyone should practice the same way. Keep it going. :)

----------------------------------------------

Nemo,

Diperbodohkan? Ye ke? Hish, lempang je lenkali. I like my colleagues, mereka sangat menghormati, kecuali yang si gila sex tu sorang je bengong!

Yep, yang penting HAPPY!

Faisal Admar said...

Aku hodoh, ada aku kisah? *100% ikhlas*

Faisal Admar said...

Jom main badminton!

Faisal Admar said...

Btw, do you do sport? Not water sport ar... hahahahaha!

CAHAYA said...

Faisal,

Hodoh? Hish, takpelah. Allah bg macam tu. :) Be grateful!

I dont get you, water sport? Sport, it was long time ago. I hardly remember. :)

But I do like sport, so much indeed. Just need to find time. And courage!